HET HELE JAAR ROND, BIJZONDERE DAGEN IN HET OUDE DRENTHE.

Op donderdag 1 februari 2024 houdt Henk Nijkeuter uit Gieten in diner-café Bussemaker voor de HV Carspel Oderen een lezing met als titel Het hele jaar rond, bijzondere dagen in het oude Drenthe.

Hoe kwamen de mensen vroeger de koude en donkere wintermaanden door? De Drenten van het zandgebied hielden er tot ongeveer 1900 een geheel eigen kalender op na. Velen kenden niet de lijst van het twaalftal maanden en zij wisten in de zomer dagelijks niet of men zich in juni of juli bevond..
Gedurende het hele jaar waren er wel gebruiken, (heiligen)feesten en gewoonten die te maken hadden met het ritme van de landbouw: van de vruchtbaarheid, het zaaien in het voorjaar, de oogst in de nazomer en de voorbereiding op de wintertijd.
Eeuwenoude tradities hadden op het platteland een taai leven. Sinds de reformatie waren de heiligendagen overigens gewone werkdagen; aan heiligenverering deed men niet meer. De dagen van bekende oude jaarmarkten markeerden vooral belangrijke gebeurtenissen in het boerenbedrijf, toen vrijwel het enige middel van bestaan.
Henk Nijkeuter laat in deze lezing zien dat tradities aantonen waar wij vandaan komen. Bij de feestdagen in de wintertijd was er in elk geval gezelligheid en kwam er wat lekkers op tafel. En in de spinstertied tijdens de saaie februarimaand ontmoette je misschien wel de man of vrouw van je dromen.
De toegang is gratis voor leden, en niet-leden betalen  5 euro entree. Aanvang 20.00 uur.